Årsmöte 2024

Lungviks Hamnförening inbjuder medlemmar till årsmöte torsdag 2 maj 2024 kl.18.30 Örnsköldsviks Församlingshem - Storgatan 29E, Örnsköldsvik.

Vi bjuder på fika.

Välkomna!

/Styrelsen

2024-04-14

Det är en Davids kamp mot Goliat

Ny artikel i tidningen Nordsverige där två av våra medlemmar ger uttryck för den oro som finns i föreningen återges här. Tack Gunilla och Knut för att ni förmedlar detta utåt. /Styrelsen.

"Det är många i hamnföreningen som mår riktigt dåligt. De i styrelsen gör ett enormt arbete, det är en Davids kamp mot Goliat".

Det säger Knut Nordin och Gunilla Elmström, två av medlemmarna i Lungviks hamnförening, vars lokalisation är uppsagd av kommunen.

Lungviks hamnförening ligger i tvist med Örnsköldsviks kommun. Bakgrunden är att hamnföreningen sagts upp från sin plats för att istället bereda plats för Stadsdel 2030. Var hamnföreningen ska ta vägen istället är något som i dag är oklart, samtidigt som tiden tickar på.

– Jag är besviken på den här kommunen. Det ska finnas plats för alla människor och deras behov, säger Gunilla Elmström.

Paret sitter i samma sits som många andra i hamnföreningen. Själva köpte de sitt båthus för tio år sedan, ett båthus i en länga med fem andra. Att flytta deras båthus blir en omöjlighet så till vida, förutom att det saknas ny plats.

– Tänkt dig om du hade byggt ett båthus 2007. Sedan bli tvungen att tvungen att bygga nytt i dag, både dyrt och ingen vet var, fyller Knut Nordin i.

Därtill, nämner paret, det arbete som Lungviks hamnförening lagt ned under åren på området i form av vägar, bänkar, bryggor och gästhamn bland annat.

En annan sak som upprör paret, som har lång högteknisk arbetslivserfarenhet, är utmålandet av Stadsdel 2030 som en framtida idyll med egen badplats.

– Jag blev ganska upprörd när jag såg den målande beskrivningen av hur det skulle anläggas en badplats vid Lungviks hamn, men det finns gott om gamla miljösynder och bråte på botten av Örnsköldsviksfjärden, säger Knut Nordin.

Han hänvisar till de långtidsstudier som gjorts av IVL, Svenska Miljöinstitutet, som under flera år följt de elva mest förorenade områdena i Sverige, då med Örnsköldsvik som miljövärstingen i sammanhanget.

– Det här är precis sådant som jag jobbat med tidigare, konstaterar Knut Nordin och nämner syrebrist i fjärden med svavelbildning, kvicksilver i fiberbankar och därtill skrot på botten.

Av den orsaken har han tagit hem rapporterna på "Miljösituationen förr och nu i skogsindustrirecipienter” som gjorts av IVL och som lyfter miljösituationen. Därtill har även sidostudier gjorts som bland annat tittar på hur miljösynder påverkar exempelvis fisklivet med sämre reproduktionsmöjligheter bland annat.

Nordsverige tar därför kontakt med Magnus Karlsson, en av de som står bakom långtidsstudien vid IVL. Han konstaterar att det har skett en väldig förbättring i Örnsköldsviksfjärden av den marina miljön. Dock kvarstår exempelvis fiberbankar.

– Det finns en del sediment i botten som innehåller miljögifter. Ska man vidta åtgärder, då måste man vara försiktiga så man inte lösgör ämnen från bottensedimenten. Vattnet i sig bär inte på gifter, säger Magnus Karlsson och fortsätter.

– Historiskt är det ingen tvekan om att Örnsköldsviksfjärden varit en av de mest förorenade i Sverige, men det är historiskt. Det är inte samma i dag. Studien på fiskens fortplantningsförmåga med den typiska effekten, den gjordes 2015. Det har eventuellt avklingat.

 

2024-04-07

Tvisten med kommunen går nu via Stockholmsadvokat

Tidningen Nordsverige har idag i en ny artikel uppmärksammat tvistemålet med kommunen. Här återges texten:

Tvisten mellan kommunen och hamnföreningen går via Stockholmsadvokat

"Deponera 20 miljoner kronor på ett sätt som vi kan syna och godta eller lägg ner era fruktlösa föröka att hävda gamla avtal och avsiktsförklaringar."

Det är det klara hotfulla besked som Örnsköldsviks kommun använder mot sina medborgare som är medlemmar i Lungviks hamnförening.

Det synnerligen abrupta hotet förmedlas via advokatfirman A1 i Danderyd i en 22-sidig inlaga till Ångermanlands tingsrätt.

– Den omfångsrika skrivelsen innehåller både direkta lögner och häpnadsväckande antaganden, säger hamnföreningens ordförande Jonas Karlin.

Bakgrunden är att Örnsköldsviks kommun har sagt upp arrendeavtalet med hamnföreningen för att möjliggöra utbyggnad av stadens centrum med Stadsdel 2030. Detta utan att hamnföreningen fått annan plats anvisad. Hamnföreningen har i en inlaga till Ångermanlands tingsrätt hävdat sin rätt att få tillgång ett annat mark- och vattenområde i inre delen av Örnsköldsviksfjärden på kommunens bekostnad. Föreningen har tagit hjälp av Svenska Båtunionens jurist i Gärde & Partners för att hävda sin rätt.

Hamnföreningen hävdar både skriftliga avtal, kommunala beslut och en rad muntliga utfästelser i sin skrivelse till tingsrätten. Hamnföreningen anser det självklart att kommunen ska bekosta föreningens flytt av verksamheten eller lägga ansvaret på en framtida exploatör av Stadsdel 2030.

Hamnföreningen hänvisar bland annat till kommunstyrelsens beslut 17 april 2007 och den 2 april 2019 och den avsiktsförklaring som ingicks 21 maj 2019.

Av handlingarna framgår att en utförlig diskussion fördes mellan kommunen och hamnföreningen under 2007. Kommunen ville få hamnområdet upprustat och uppsnyggat som ett skyltfönster för en attraktiv stad. Hamnföreningen ville å sin sida få ett så långt arrende som möjligt. Det resulterade i ett 15-årigt arrendeavtal som tecknades 2008. Kommunen lovade vidare att anvisa annan plats i inre hamnen och bekosta flyttning om det skulle visa sig att kommunen behövde marken.

Under 2019 började kommunen utreda förutsättningarna för att använda området för bostäder. Den 2 april 2019 fattade kommunstyrelsen beslut om att ingå ett intentionsavtal med hamnföreningen. Där framgår att kommunen den 17 april godkänt de krav som hamnföreningen framfört om att en framtida exploatör ska bekosta flyttning av hamnen.

I avsiktsförklaringen som ingicks den 21 maj 2019 förtydligades att kommunen ska ålägga en framtida exploatör att bekosta flytt av båthusen, bryggorna, Örnsköldsviks segelsällskaps klubbhus, jollesektionens båthus, verkstaden, bensinmacken, mastkranen samt rampen för sjösättning. Vidare omfattar avsiktsförklaringen att hamnföreningen ska vara delaktig i den nya placeringen. Parterna var överens om att avsiktsförklaring skulle gälla till 31 december 2023.

Giltigheten i avtal och avsiktsförklaringen har, enligt hamnföreningen, bekräftats av bland annat uttalanden som kommunstyrelsens ordförande Anna-Britt Åkerlind, Per Nylén och Carolina Sondell gjort.

Arrendet från 2008 ledde till trygghet för hamnföreningen och upprustning skedde och en del båthus renoverades och andra helt nya byggdes. Kommunen har heller aldrig haft något att invända mot hamnföreningens skötsel av området och dess tillgänglighet för allmänheten.

Tvärtom används den prydliga småbåtshamnen som de cirka 200 medlemmarna i föreningen sköter som ett skyltfönster av kommunen i dess marknadsföring av staden.

Hamnföreningen hänvisas till åtta skriftliga dokument och 15 muntliga utfästelser för att hävda sin rätt att få ett annat område anvisat på kommunens bekostnad.

Kommunen tillbakavisar nu allt via advokatfirman A1 i Danderyd (ingen lokal upphandling). Kommunen står inte fast vid en enda av sina utfästelser. Advokatbyrån hävdar bland annat att hamnföreningen försummat sin rätt att föra talan genom att inte i tid hävda giltigheten i gamla avtal. Hamnföreningen har, enligt advokatbyråns tolkning, ingen rätt vare sig till ersättningsmark eller betalda flyttkostnader.

Advokatbyrån skriver att det funnits en intention om att arrendetiden ska löpa tiden ut och att vid en eventuell flytt av småbåtshamnen ska en exploatör stå för kostnaden. Advokatbyrån skriver att en intention inte är en bindande förpliktelse.

Vidare skriver advokatbyrå att kommunen inte har några möjligheter att ålägga en framtida exploatör att bekosta hamnföreningens flyttkostnader.

– Det är naturligtvis rent strunt, säger hamnföreningen ordförande Jonas Karlin. Markägaren kan självklart diktera vilka villkor som ska gälla vid överlåtelse av marken till en exploatör.

På sidan sju skriver advokatbyrån att kommunstyrelsen avskrev ärendet från fortsatt handläggning vid sammanträdet den 8 november 2022.

– Det är ren lögn, säger Jonas Karlin. Ärendet drogs tillbaka den dagen men det är inte samma sak som att ärendet avskrevs.

Sammanfattningsvis skriver advokatbyrån att handlingar från 2007, arrendeavtal och avsiktsförklaring, varken var för sig eller tillsammans, skapat någon förpliktelse för kommunen att betala några kostnader för Lungviks hamnförenings flytt av verksamheten.

Hamnföreningen har genom passivitet förlorat rätten till både ersättningsmark och flyttkostnader. Det som nu gäller är att flytten ska vara verkställd både på vatten och land senast 30 augusti 2025 utan att någon ersättningsmark finns anvisad.

Kommunen gör vidare hamnföreningen ersättningsskyldig för den försening som kan tänkas uppstå vid exploateringen av Stadsdel 2030. Kommunen finner det rimligt att processen kan pågå längre än 30 augusti 2025 om ärendet ska vandra genom Ångermanlands tingsrätt och eventuellt hovrätten och HD. Konsultfirman Newsewc, som kommunen anlitat, antar att värdet av marken ligger i storleksordningen 90 till 112 miljoner kronor.

”En rimlig bedömning är att kommunens förfogande över marken fördröjs med två år och att marken under den tiden förlorar 20 procent av sitt värde” skriver advokatbyrån. Kommunen riskerar därmed en förmögenhetsskada på 18 till 22 miljoner kronor om ärendet fördröjs i två år. Kommunen kräver därför att hamnföreningen deponerar ett belopp på 20 miljoner kronor i säkerhet som kommunen kan godta.

– När har det inträffat i Sverige att värdet av byggrätter förlorat i värde, säger Jonas Karlin. Allt talar för en utveckling i den rakt motsatta riktningen.

Det troliga är att Lungviks hamnförening nu bemöter A1s: inlaga till tingsrätten. En ytterligare skrivelse från advokatbyrån kan eventuellt också inkomma innan tingsrätten tar ställning.

Både Lungviks hamnförening och advokatfirman i Danderyd kräver att motparten ska betala alla rättegångskostnader.

2024-03-08

Båtliv Örnsköldsvik på Facebook

På Facebook finns nu gruppen ”Båtliv Örnsköldsvik” öppen för alla båtintresserade.

Syftet med gruppen är att främja båtlivet i Örnsköldsvik. Välkommen att delta med dina inlägg i gruppen. 

2024-03-06

Sjösättning 2024

Vi kommer att sjösätta torsdag-fredag 16-17 maj. Mer information kommer att skickas ut senare.

2024-03-02

Se över din båt efter stormen

En påminnelse att se över din båt efter senaste veckans blåsväder. Flertalet båtar har fått skador på sina presenningar. Se till att besöka er båt om ni har den på uppställningsplats.

/Lungviks Hamnförening

2024-02-08

Kommunen tvingar oss till Domstol

Kommunen tvingar oss till Domstol annars förlorar vi allt nedlagt arbete och kapital vi investerat under de senaste 20 åren!

Vi vänder oss nu till Ångermanlands tingsrätt för att få de utfästelser som kommunen gjort sedan 2007 fram till sommaren 2023 fastställda och att kommunen är skyldig att leva upp till de utfästelser som vi avtalat om.

”I augusti 2023 meddelade kommundirektör Magnus Haglund att kommunen har ändrat sin inställning och inte längre är beredd att stå vid tidigare utfästelser. Det senaste budet från kommunen är att hamnområdet ska lämnas avstädat senast 30 augusti 2025. Det innebär bland annat att de 69 båthusen och föreningens verkstadslokal måste rivas utan ersättning till ägarna”. (tidningen Nordsverige) 

https://www.nordsverige.se/2023-12-28/kommunen-maste-sta-for-sina-utfastelser-db1f1

Det var med stor förvåning vi emottog Haglunds ändrade inställning att kommunen inte längre har för avsikt att leva upp till de avtal man ingått med oss. Efter vårens förhandlingar om nytt markområde meddelade näringslivschefen Peter Selemark i samband med Haglunds ändrade inställning att man inte vill fortsätt ha en dialog med oss. Vi har under hösten förgäves försökt återuppta dialogen med såväl tjänstemän som styrande politiker.

Lungviks hamnförening hoppas och tror att vi tillsammans ska kunna lösa ett nytt vatten och markområde för oss. ”Vi bygger bäst tillsammans”

Vi önska alla våra medlemmar ett Gott Nytt År

Styrelsen LHF

2023-12-28

Nya turer i hamnfrågan

I en artikel i ÖA redogörs för nya möjliga problem för kommunen att få tillstånd av Länsstyrelsen att använda marken i Bodum för hamn och båthusverksamhet.

https://www.allehanda.se/2023-12-16/flytten-kan-stoppas-av-lagen

Många frågor kring området är dessutom ännu obesvarade.

Är marken lämplig? Finns det tillräckligt vattendjup? Vad kostar det att iordningställa?  Tidsplan? mfl.

Ett område som tidigare varit aktuellt är den gamla Kolkajen. Området har hårdgjorda ytor och tillräckligt vattendjup. Närheten till järnväg och industri gör dessutom området olämpligt för framtida bostäder. En flytt till Kolkajen skulle kunna frigöra Lungvikshamnen för kommunens exploateringsplaner i god tid till sista augusti 2025.

Kolkajen

 

2023-12-20

Örnsköldsviks kommuns plan för båtverksamheten

Idag (7/12 -23) går att läsa på kommunens hemsida att man har för avsikt att ansöka om planbesked för del av Bodum 7:1, Bodum 2:7 & del av Bodum 4:1. Planen ska tillåta hamn och båthusverksamhet inklusive uppställningsytor.

Det är positivt att kommunen äntligen arbetar med frågan. Lungviks hamnförening har inte fått något som helst erbjudande om marken.

I dagsläget vet inte styrelsen mer än vad som finns publicerat på Örnsköldsviks kommuns hemsida.

Länk till informationen:

https://www.ornskoldsvik.se/nyheter/2023-12-07-kommunen-vill-planlagga-mark-for-utveckling-av-batverksamhet-i-bodum

Styrelsen

2023-12-08

Publicerade artiklar i tidningen NordSverige 4 nov

Klicka på länken för att läsa
2023-11-06